A kezdetek

Az első futó élmények gimnazista koromból valók, ahol a futó edzések az alapozást részét képezték bármely sportágnak. Salakon vagy rekortánon körbe, körbe. Nem volt túl izgalmas, de a mozgás mint mindig, jól esett. Volt néhány barátom, aki tájfutott vagy terep futott. Ez már jobban csigázott, de mivel ahogy szabad időm volt én rögtön bringával jártam a Mecseket ezért a futást már csak látásból ismertem. Aztán egy korábbi csukló sérülés műtéte, a maga három hónapos gipszével vitt rá a futásra. 

Az első hónap gipsszel

Az első hónap után már elviselhetetlenül mozdulni akartam és nagyon rossz és türelmetlen társaság lehettem. Aztán addig futottam gipszel a kezemen, amíg 15-21km közé nem kerületek a terep futó edzéseim. Végülis erdőben voltam, hajtott a vérem és éreztem, hogy élek amikor már háromszor lebeszéltem az elmémet az „álj már meg és hagyd abba” gondolatról. A legnagyobb futó élmény néhány Olasz teljesítménytúrának vagy terepfutásnak hirdetett közösségi rendezvény volt ahol 9-től 90-évesig mindenki megtalálta a maga tempóját. Természetesen amint bringára pattanhattam újra kevesebbet futottam. De élethelyzettől, évszaktól és éppen az országtól ahol laktam nagyban függött mennyit futok.

2020. egészségügyi futás

Minden út a Mecsekre vezet

Most egészségügyi és élvezeti célból futok, de maradt egy olyan elvárásom magammal szemben, hogy bármikor képesnek kell lennem 10km-t, terepen  1 órán belül lefutni. Ehhez tartom is magam. Futó szempontból ez nem nagy kunszt, egészségem szempontjából annál nagyobb. Akik már wc-re is autóval járnak nekik pedig elérhetetlen távolság. Ezért motivátornak néha jó mások eredményeit használni, de én magammal, a félelmeimmel és a hiedelmeimmel versenyzek a legtöbbet.

Miért mondom, hogy egészségügyi szempontból? Ha már a helyes bemelegítés, futó technika, nyújtás is megvan. Valamint a tartásunk nem egy boka süllyedéses Qvazimódóra emlékeztető jelenség, akkor lehet beszélni a szív és keringés valamint a tüdőkapacitás és általában véve a futás pozitív hatásairól. Vagy bármely fél óránál tovább tartó cardio jellegű ciklikus mozgás jótékony hatásairól. Órákat és oldalakat lehetne megtölteni a tanulmányokkal, amik a különböző korú és nemű embereken végzett kutatásokat elemzik a szív és keringés, állóképességi sport vagy szabadidős sport vonatkozásában.

TÖBB MINT SPORT

Azon túl, hogy egyre nagyobb futó közösségekhez lehet csatlakozni, kiemelném lélekemelő hatását. Egy egyszerű 5km-es kocogás az erdőben általam bizonyított módon jobb kedvre derít.

Itt kötelességem megjegyezni, hogy rengeteg olyan hobby sportolót látok akik szemmel látható ortopédiai problémák kezelése nélkül áll neki öntörvényű edzésnek. Ebből sérülés és hosszú távon nem egészség lesz, hanem szenvedés.

Ha még sosem kocogtál hajrá menj ki sétálj egy nagyot és gyorsíts bele olykor! Próbáld tartani az orrlégzésed, így az „ego” futást elkerülheted és megalapozhatod a hosszú fejlődést.

A test egy rendszer, és ha a bokád belső fele a talajt éri ne gondold, hogy a térd ízületed nem fog elkopni, vagy a csípőd nem szenved károkat, az alsó háti szakasz deformitása után jöhet a nyak és váll fájás majd a fül zúgás és a fejfájás. És mind e közben a bokád nem is fáj…csak furán áll ha visszanézed videón.

Ha már futsz kocogsz néha, szuper vagy! Hajrá! Olykor vizsgáld felül magad és a technikád, ha nem vagy biztos kérj hozzáértő segítséget!

Hamarosan Pécsen megrendezésre kerül egy ingyenes workshop hobby futóknak.

Bemelegítésről, futásról, célzott nyújtásról és olyan erősítő gyakorlatokról lesz szó amik jobbá és biztonságosabbá teszik a hobbid. Ha nem akarsz lemaradni írj egy mailt: info@czimmerpatrik.hu -ra, infót kérek a futó workshopról címmel.

(Visited 135 times, 1 visits today)

Írd meg a véleményed

Az email címet nem tesszük közzé.