Az elfeledett ugró iskola, avagy a koordinációs létra helye az edzésedben

Emlékeztek az iskolában, krétával felrajzolt ugróiskolára? Gyermeki éveinkben a nagymozgásokat igyekeztek vele finomítani és pontosítani.

Aztán felnőttünk és lett nagy létránk! Fitnesz irányzatokban, sportolóknál, sőt még időskorban is lehet használni az agilitási vagy koordinációs létrát. Akár fel is rajzolhatod, vagy ragaszthatod egy felületre, bár az elmozdítható típusa nagyobb pontosságra ösztönöz.

Az agilitási létra olyan eszköz, amelyet a koordináció, a ritmusérzék és a lábmunka gyorsaságának javítására használnak.

Könnyen szállítható és egyszerűen alkalmazható edzésfelszerelésről van szó. Kiterítve nagyjából 5 méter hosszú, összehajtva a hónod alatt elfér.

A sérülésekkel szembeni harcban, a koordináció, a szalagok, izmok és ízületek erőssége, és az agy-izom összeköttetés a legfontosabbak. Sportolóknál létfontoságú, hobbi futóknak pedig nagyon jó móka, és a kézláb összehangolást is jól lehet vele gyakorolni.

Több kutatás is felhívja a figyelmet arra, hogy időskorban az elesések száma és az abból fakadó törések, vagyis a sérülések súlyossága csökkenthető. A kornak megfelelő erő fejlesztéssel és koordinációs gyakorlatokkal együttesen!

Legtöbbször az ügyességi létrára, mint láb gyorsaság fejlesztési eszközre gondolnak, pedig ez csak részben igaz.

1.      A gyorsulás és gyorsaság első feltétele az erő, robbanékony erő. Jól fejleszthető páros lábas és egy lábas gyakorlatokkal. Hiszen hiába pörög egy láb, ha nem társul hozzá a talajra kifejtett erő. Lassú lábakra a legjobb megoldás, ha erősebbek lesznek. A rajtvonalról elindulva az első lépés gyors ugyan, de nincs elég nagy erő, amit közölhetnénk a talajjal a várt gyorsulás elmarad.

Így az első formula a gyorsaság fejlesztésben az erő, a robbanékony erő.

2.      A második az agilitás, ügyesség, izom idegi kapcsolat. Bár ezek nélkül az erő mit sem ér.

Itt kerülnek képbe a létrák, bóják és gátak.

Az agilitási létra bemelegítéshez, irányváltáshoz és 3 dimenziós mozgások fejlesztésére alkalmas. Egy átlag sportolónak vagy fitnesz gurunak, futónak, és kerékpárosnak is sokat hozhat, ami a funkcionalitást, pontosságot, ügyességet és a sérülésekkel szembeni ellenállás illeti.

Sok edzőteremben porosodik egy valahol.  Egyszerűen illeszd be a bemelegítésedbe heti 2x 5 percre, használd előre mutató, oldalirányú, hátra mutató és kereszt mozgással. Egy hónap múlva értékeld, hogy mit hozott számodra.

Divatos funkcionális edzések eszköze:

Fitnesz guruknak, spartan race versenyzőknek, crossfit-hez

A felső és alsó test egyaránt fejleszthető vele. Támasz helyzetekben a törzs stabilitását és a karok, vállak erejét lehet fele növelni, mindezt egyensúly és idegrendszeri fejlődéssel. Ha ez tényleg így van, hol vannak a létrák?

 A Youtube tele van kevésbé jó, és remek videókkal a felső és alsó test megdolgozására egyaránt. Sok videóban már az elején látunk egy lábas szökdeléseket, szerintem korántsem kezdőknek való. Amíg nem vagy rendíthetetlen páros lábon, légy türelmes az egylábas gyakorlatokkal!

Az április 4. Futásra hangolva workshopon te is kipróbálhatod a létrát. Sőt kérdezhetsz egy hús-vér terep ultrafutótól! Szó lesz bemelegítésről, futó specifikus erősítésről és nyújtásról.

Ha saját edzővel fejlődnél írj egy emailt info@czimmerpatrik.hu

További vidók a témában:

Álltalános fejlesztés:

Futóknak:

Csak úgy:

(Visited 24 times, 1 visits today)

Írd meg a véleményed

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük