Az elmúlt pár éveben szorgosan követtem a táplálkozásbeállítás munkásságát, tanfolyamait és iránymutatásait. Nagyon fontosnak találom az önképzést és a hiteles megbízható helyekről való információ gyűjtést. Hiszen az életmód váltás vagy a sport egy óriási tanulási folyamat, nem csak egy terv követése.

A fogalmat, mint „taposóaknák” először Barta Ákostól hallottam, a táplálkozásbeállítás egy képzésén. Ezek a bombák egészségügyi kockázatot hordoznak magukban és az egyéni, személyre szabott étrend összeállítás vonatkozásban is fontosak.

1. Üdítő italok

Édesített italok. Nem csak a hozzáadott cukor miatt, hanem a fals inzulin választ adó édesítőszerek és az aceluláris szénhidrátok miatt is. Mindezeket egy darabig torelálja az emberi szervezet, de hosszú távon veszélyes a bélflórára és a vércukor szintre. A hozzá adott fruktóz több esetben rosszabb, mint a cukor.

Amikor 0 kalóriás édesitő szert adnak ezekhez a folyadékokhoz, hiába nem viszünk be energiát, az anyagcsere folyamatokra van hatásuk! Bizonyítottan hozzájárulnak a szív és érrendszeri problémákhoz Semmilyen tápanyag nem kerül be – teljesen üres, silány minőségű szer, de nem táplálék.

2. Ultrafeldolgozott zsiradékok

Az elmúlt 50 év tekintetében a magas omega6 tartalmú ultra feldolgozott növényi zsírok túlzott fogyasztása súlyos egészségügyi kockázatot hoz magával. Főleg hazánkban ahol az omega3 zsírsav bevitel (pl. halak, tengeri herkentyűk) fogyasztása amúgy is alacsony.

Ezeket sokszor olajban kisütött ételhez adjuk hozzá, ahol a hő hatás is ront a helyzeten, transzzsírok keletkeznek.

3. Pékárú és péksütemény, glutén tartalmú gabona félék

Gyorsan felszívódó szénhidrátok és alacsony tápanyag sűrűség. Akkor miért esszük? Mert gyorsan elérhető, mindenhol ottvan, realtív olcsó és a szénhidrát függőséget támogatja.

Anyagcsere folyamatokra, szív és érrendszerre önmagában is negatív hatással lenne, de ehhez még az ipari zsiradék is hozzá adódik. A vércukor szint emelő hatása a különböző divatos kenyereknek lényegében ugyanolyan. Szinte üres kalória, hozzáadott, cukor, ultrafeldolgozott zsiradék, adalékanyagok.

A valódi kovászolt kenyér lenne egyfajta középút, ha ragaszkodunk a kenyérhez. A kovász mondhatni előemészti, a glutént emberi fogyasztásra alkalmassá teszi. De pékségben ilyet ma nem találsz mert nem éri meg előállítani, nem beszélve arról hogy nem édeskés hanem kesernyés kenyér sül ki a végén.

“A családunkban most alternatív lisztből készült, kovászolt kenyérrel folyik kísérlet, az eredményekről írok még.”

+1 Tejtermékek kérdése

A tejtermékek kakukk tojások, ugyanis van olyan köztük amelyek tartalmaznak értékes tápanyagokat, de az egyéni kérdések nagyban befolyásolják fogyaszthatóságukat. Főként a kazein és a tejcukor kapcsán merülnek fel emésztési zavarok.

Miért “taposóaknák” a fentiek?

Azon túl, hogy biológiai szempontból, az emberi szervezetet nem támogatják a fenti szerek, kóros elváltozásokat okoznak az emésztőrendszerben és az anyagcsere folyamatokban.

Mit együnk?

A lehető legkevésbé feldolgozott ételeket. És olyan táplálékokat, amik tápanyag sűrűek. Ha tápanyagot akarunk bevinni, a szénhidrátokat próbáljuk főzve, párolva fogyasztani. Gyökérzöldségeket, burgonyát, édesburgonyát használjunk. A rizs, a hajdina, a quinoa, és az előre beáztatott barna rizs is a fogyasztandók között szerepel. Mint a felsorolásból látszik a szénhidrátok nem nassolásra valók. Viszont a kakóvaj igen, a jó minőségű étcsokoládé fogyasztás ellen nem szólnak érvek. Persze nem táblaszám.


Tápanyag sűrű ételek, vagyis a minőségi kalóriák:

  • jó minőségű, esetleg omega3-as tojás
  • zöld leveles zöldségek, zöldfűszerek
  • gyökérzöldségek
  • ribizli, málna, áfonya, kevésbé édes gyümölcsök
  • fermentált zöldségek
  • heti 1-2 máj (borjú, kacsa liba, hal, (ritkán sertés, csirke)
  • heti 3-4 bőrös hal, zsíros hideg vízi halak pisztráng/lazac/makréla/szardínia és tengeri herkentyűk
  • tengeri zöldségek

Egyéni esetekben ahol van szerzett, vagy genetikai alapú betegség, akkor nincs más út mit tanulni, megismerni a saját problémánkat és segítséget kérni szakemberektől. Inzulin rezisztencia, egyéni anyagcsere problémák, IR esetén is érdemes utána olvasni az alacsony foodmap étrendnek és szakértői segítséghez fordulni a hagyományos orvosi rendelésen túl.

(Visited 51 times, 1 visits today)

Írd meg a véleményed

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük