Szex és a sportteljesítmény kapcsolata

Tegye fel a kezét, aki emlékszik a régi mítoszra mi szerint a fontos meccs előtt nincs szex, vagy a gyúrós körökben ismert a szex megöli a „gainz”-t anekdotára! Hosszú története van az intő szavaknak “Ne szexelj a nagy játék előtti este, különben gyengébb leszel.”

Írásomat Dr. Jade Teta t-nation.com oldalon megjelent cikkére alapozom, hiszen elég részletesen elemezte az elmúlt évek kutatási anyagait.

Az ilyen típusú cikkeket a legnehezebb írni, mivel a kutatás messze nem egyértelmű. Nagyon kevés randomizált, ellenőrzött vizsgálat létezik ezen a területen. A meglévő kutatási eredmények szenvednek az érzékeny téma laboratóriumi körülmények közötti tanulmányozásával járó fals következtetésektől.

Sokan úgy vélik, hogy a szex csökkenti az edzőteremben és a sportban elért teljesítményt. Ez egy egyszerűsítés, ami magyarázatra szorul.

  • Teljesítménynövelő lehet, ha a megfelelő „hangulatot” viszed edzeni.
  • A nők részesülhetnek edzés előtti és utáni orgazmusból teljesítmény csökkenés nélkül is.
  • A helyes táplálkozás mellett a szex az egyik legjobb regenerációs segédeszköz.
  • Az öleléssel és sok érintéssel való közösülés több pozitív előnnyel jár, mint a „szóló művelet”.

Szex és teljesítmény

Finom egyensúly van az edzés és a pihenés között. Amikor edzünk, vagy csak nem a megszokott mennyiségű fizikai munkát végezzük, stimuláljuk a testet. Szöveteket bontunk le és építünk újra, hormon válaszokat váltunk ki, és alkalmazkodásra kényszerítjük a rendszert. Ezért esszük, isszuk az edzés utáni turmixot, vágyunk a gyúróra vagy szeretnénk egy valóban jót aludni. Ez egyfajta pozitív stressz, de lehet túlzásba vinni.

Vajon mi az, ami gyorsan paraszimpatikus relaxációs állapotba hozhat minket, úgy hogy még a stresszhormonokat is elnyomja? Sőt oxitocinnel árasztja el a testet? 

Így van –  az orgazmus.

Az előjáték már mentálisan elkezdődik. Ez az izgalom fázisa, ahol a vágy felépül. Ez minden, ami történik a fizikai érintés előtt. Ez alapvetően az, amit erotikának nevezünk.

Ez a várakozási szakasz bizonyos stresszhormonok (katekolaminok és kortizol) nagy mennyiségével, valamint az agyban lévő dopamin áramkör aktiválásával jár. Néhány vizsgálatban feltűnt, hogy megemeli a tesztoszteron szintet, és ebben az állapotban bizonyítottan erősebbek lehetünk az edzésen. Na de ki az, aki ebből az állapotból gyorsan a terembe rohan? Más kérdés…

EGYÉNI ÉRZÉKENYSÉGI SZINT

Ezen a területen nagy az egyéni variáció. Ingerküszöb. Például néhány nőnél alacsonyabb kortizol válasz mutatkozik erre az izgalomra, míg mások magas stressz reakciót mutatnak, vagy semmit sem.

Ahogy az ágyban tovább haladunk a legtöbb változás agyi területen történik. Az egyik figyelemre méltó hormon, amely a fizikai érintkezés mellett megemelkedik, az oxitocin. Számos pozitív hatása van. Összefüggésbe hozzák a társas kapcsolatok kialakításával, terhességgel és nem mellesleg boldogság hormonként is emlegetik.

Amint megérkezik az orgazmus, az oxitocin az orgazmus után csúcspontról esik le. Nagyon gyorsan. Hacsak nem tartják fenn a fizikai kapcsolatot, mint egymás ölelése. (Urak tessék erre figyelni, a hölgyek és a hormonjaink is hálásak lesznek érte).

Prolaktin – az orgazmus hormonja

A másik felszabaduló hormon a prolaktin. Ha bármelyik hormon tekinthető orgazmus hormonjának, az a prolaktin. A felszabadulás nagysága és az emelkedés időtartama a férfiakat részesíti előnyben, azaz a férfiak nagyobb prolaktin-felszabadulást mutatnak és hosszabb ideig.

A jelenlegi konszenzus az, hogy a prolaktin felelős az orgazmus utáni refrakter szakaszért. Csökkenti a nemi vágyat és mint azt olyan jól tudjuk, látványos álmosságot alakít ki. Ki látott már ilyet?

Jövő héten érkezik a folytatás, a második része hálószoba titkainknak!


(Visited 165 times, 1 visits today)

Írd meg a véleményed

Az email címet nem tesszük közzé.