A Dr. Konstantin Buteyko nevét viselő Buteyko-módszer légzőgyakorlatokat és iránymutatásokat tartalmaz, melyek speciálisan úgy kerültek kialakításra, hogy csökkentsék a túllégzést (vagy orvosi kifejezéssel élve ’krónikus hiperventillációt’). Tényként kijelenthető, hogy az emberek jelentős része túl sokat lélegzik, mely módosítja a vérgázok természetes szintjét, csökkenti a szövetekbe és szervekbe jutó oxigén mennyiségét, és összeszűkíti a véredények és légutak falában található simaizmokat, ez pedig számos különféle egészségügyi problémához vezethet. Azonban ha a normális szint közelébe csökkentjük a légzési volumenünket, és szájlégzésről orrlégzésre váltunk, az segít ezen problémák enyhítésében.

Miért lélegezz az orrodon keresztül?

A normál emberi légzés az orron keresztül történik. A nitrogén-monoxid néven ismert gáz az orrüregben és az arcüregben termelődik. Az orron át történő minden egyes belégzés során nitrogén-monoxid jut a tüdőbe, ahol számos kulcsfontosságú szerepet lát el, többek közt például sterilizálja a beérkező levegőt, tágítja a légutakat és javítja a tüdő-vér közti gázcserét (az úgynevezett ’ventiláció-perfúziót’).

A rekeszizom aktiválásához is szükséges az orrlégzés. A szájlégzés ugyanis nagyobb mértékben aktiválja a segédizmokat – ilyenek például a ferde nyakizmok és a fejbiccentő izom. A szájlégzés nem hatékony légzésmód, emellett pedig lecsökkenti a vér oxigénfelvételét, a gyorsabb légzési sebesség miatt stressz reakciót vált ki, megzavarja az alvást és csökkenti a sejtekbe jutó oxigén mennyiségét.

Az orrlégzés előnyei a mindennapi életben:

  • jobb alvás
  • jobb stresszkezelés
  • légúti betegségek szabályozása (pl.: rhinitis, asthma, szénanátha, köhögés, allergiás reakciók)
  • könnyebben nézel szembe a mindennapi kihívásokkal
  • Csökkenti a gyulladást a szervezetben
  • Befolyásolni tudod az érzelmeidet
  • Immunrendszer erősítése

Sportban:

  • Gyorsabb regeneráció
  • Pulzus és vérnyomás kontrollálása
  • Pihenőidő csökkenése edzés közben
  • Gerinc stabilizálás à aktív rekeszizom, helyes bordakosár pozíció
  • Helyes testtartás javítása
  • Funkcionálisan helyes légzés aktivitás közben is

Ha szeretnél többet tanulni a Buteyko módszerről, figyeld a facebook oldalamon megjelenő interjút.

(Visited 63 times, 1 visits today)

Írd meg a véleményed

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük